Qigong, oddech i ruch

Plakat Pera Terapie

Qi gong służy do leczenia chorób lub zaburzeń samopoczucia. Qi gong wywodzi się z tej samej koncepcji energetycznej co akupunktura i tuina. W qi gong energia zależy od oddechu i ruchu. Najprostsze polecenie, by usiąść na krześle, oprzeć na kolanach i po prostu patrzeć przed siebie w dal, oddychając spokojnie w głąb jamy brzusznej. Myśli mają skupić się na ćwiczeniu. „Ruchem otwierającym” lub „ruchem otwarcia” określamy oddalanie się rąk od siebie, „Ruchem zamknięcia” określamy zbliżanie się rąk do siebie. „Ruch otwarcia” zawsze wspomaga fazę wdechu, „Ruch zamknięcia” zawsze wspomaga fazę wydechu. Pozycja wyjściowa: stoimy w lekkim rozkroku, stopy na szerokość bioder. Ramiona swobodnie opuszczone wzdłuż ciała, tułów prosty. Stopy całą powierzchnią dotykają podłoża oczy przymrużone, ćwiczenia z oczami otwartymi jak i zaciśniętymi powiekami nie sprzyjają koncentracji-, Mięśnie brzucha rozluźnione, należy unikać świadomego wciągania brzucha. Usta zamknięte – wargi luźne, nie zaciśnięte. Mięśnie twarzy rozluźnione i odprężone, czubek języka dotyka przedniej części podniebienia u nasady zębów. Mięśnie całego ciała są rozluźnione. Każda część ciała jest rozluźniona. Mamy uczucie odprężenia i lekkości. Czujemy się komfortowo i jest nam dobrze. Staramy się wyeliminować wszystkie stany i szumy zakłócające jedną myśl – że jesteśmy całkowicie wyciszeni. Myślimy tylko o źródle energii życia. Stan, w który staramy się wprowadzić, to stan półsnu i półczuwania. Miejsce i czas ćwiczeń. 1. Najlepiej ćwiczyć między 5 a 7 rano 2. Ćwiczymy codziennie lub co drugi dzień systematycznie, w parku, ogrodzie, przy otwartym oknie 3. Od 20 do 40 minut, a osoby sprawne powinny 2- 3 razy dziennie 4. Osoby młode powinny ćwiczyć, codziennie, 30 minut rano 5. Dobrze ustawić się twarzą w kierunku słońcu czy księżyca 6. Ćwiczenia możemy wykonywać w każdej pozycji, stojąc, siedząc, leżąc.