Naturalna ochrona przed promieniowaniem UV

Plakat Pera Terapie

Grubość troposfery wokół kuli ziemskiej nie jest jednakowa, co powoduje, że nagrzewanie się obszarów na różnych szerokościach geograficznych jest różne.

Kolor oczu, włosów i odcień karnacji określają czas, jaki możemy spędzić wystawiając się na działanie promieni słonecznych. Karnacja skóry zależy od poziomu melaniny, która jest naturalnym pigmentem, znajdującym się w naszej skórze. Promieniowanie słoneczne odpowiada za syntezę witaminy D, która zapobiega pojawianiu się nowotworów skóry. Powoduje oparzenia słoneczne i może przyczynić się do zmiany kodu genetycznego komórek skóry. Opalenizna chroni przed uszkodzeniem komórek prowadzącym do powstania nowotworów. Promienie UVA (98% promieniowania ultrafioletowego) docierają do warstwy skóry właściwej. Zmieniają strukturę kolagenu, co wpływa z kolei na elastyczność skóry. Pod wpływem tych promieni zwiększa się ilość melaniny, powodując przejściową zmianę zabarwienia skóry (opaleniznę). Latem przebywamy na słońcu pomiędzy godzinami jedenastą a piętnastą, promieniowanie słoneczne zawiera wówczas większą ilość promieniowania UVB niż UVA (syntetyzujemy witaminę D). Osoby starsze i dzieci powinny przebywać na słońcu w godzinach rannych i popołudniowo-wieczornych (11 do 17 najlepiej jest przebywać w domu). Aby chronić naszą skórę stosujemy kremy przeciwsłoneczne. Kremy z filtrem są łatwo dostępne, więc przed ich zastosowaniem należy dowiedzieć się jakie jest ich działanie i skład chemiczny. Przez skórę przenikają związki chemiczne stosowane do ich produkcji np. ftalany czy parabeny. Wiele filtrów zawartych w kremach, zaburza naszą gospodarkę hormonalną. Pierwsze filtry chroniły przed UVB a nie przed UVA. Współczynnik ochrony przeciwsłonecznej (ang. Sun Protection Factor – SPF) oznacza tylko stopień ochrony przed promieniowaniem UVB. SPF odnosi się do czasu, w jakim dany krem czy olejek chroni naszą skórę. Kiedy skóra stopniowo przyzwyczaja się do słońca, dobieramy preparaty z filtrem nieco niższym. Kiedy znamy swój fototyp, czas odpowiedni dla fototypu mnożymy przez oznaczenie SPF podane na kremie.
CIEKAWOSTKA
Np. bateria (paluszek) jedna zawiera 4g cynku a krem do opalania 20 g cynku, który powoduje odbicie promieni słonecznych, czyli 5 zużytych baterii w jednej tubce kremu.
Cynk z baterii jest odzyskiwany na przemysłową skalę.
Substancje, które wzmagają produkcję wolnych rodników, a zawarte są w kosmetykach do opalania, to m.in. tlenek cynku i dwutlenek tytanu.
2 g kremu tlenek cynku uszkodzi przewód pokarmowy i doprowadzi do uszkodzenia jelita grubego.
Najlepszą ochroną przed promieniowaniem to rozsądek, spożywanie warzyw i owoców oraz używanie produktów naturalnych, oraz noszenie przeciwsłonecznych kapeluszy czy parasolek – jak to czyniły nasze prababki i oczywiście przebywanie w półcieniu (drzewa) a nie wystawianie się na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Pamiętajmy również o tym, że opalają nas także promienie słoneczne odbijające się od np. ścian domów.
Rośliny chroniące nas przed promieniowaniem słonecznym mają beta-caroten, luteinę, zeaksatynę, blisko 500 związków, które nadają im kolor żółty, pomarańczowy lub czerwony.
Karotenoidy zmniejszają skutki oddziaływania słońca na skórę, blokując powstawanie wolnych rodników wytwarzanych przez promieniowanie ultrafioletowe, opóźniają również powstawanie oparzeń. Likopen to karotenoid, tworzący się w pomidorach pod wpływem promieniowania UV i chroni ich DNA. Luteina i zeaksantyna jest np. w szpinaku, dyni, kukurydzy, brokułach. Nadmiar karotenoidów odkłada się w tkance tłuszczowej i skórze, nadając jej brzoskwiniowy odcień.
Winogrona, wino, herbata i czekolada zawierają polifenole, które są naturalną ochroną przed promieniowaniem słonecznym a np. kapsaicyna i pieprz cayenne pomagają tolerować upały.
Panie chroniące się pod parasolkami mogą spodziewać się, że ich skóra będzie biało – porcelanowa, różana czy koloru kości słoniowej. Słoneczne promienie niszczą włókna kolagenowe w naszej skórze, wysuszają tzw. kwas hialuronowy co sprzyja procesowi starzenia się i pojawianiu się zmarszczek. Do opalania można używać oleju z drzewa kokosowego a odrobina jodyny spowoduje dodatkową ochronę przez I tydzień uwaga: dłuższe stosowanie może zaburzyć pracę tarczycy. Można zastosować również sporządzoną własnoręcznie miksturę: 2 łyżeczki vit. C w proszku rozpuścić w 100ml wody, nałożyć na skórę i po 1 godz. opalania nałożyć drugi raz.
Immunosupresja (zwiększona ekspozycja na promieniowanie UV) - prowadzi do osłabienia układu odpornościowego, intensywne opalanie się prowadzi do reaktywacji wirusa opryszczki Hermes Simplex Virus.
Choroby oczu - wykazano zależność między zaćmą a nadmierną ilością promieniowania UVB.
Czerniak może pojawić się w każdym wieku, rzadko u dzieci, w dowolnym miejscu na ciele, na tułowiu u mężczyzn i na nogach u kobiet:
-jako odbarwiona zmiana na zdrowej skórze (najczęstsze przypadki),
-jako zmiana powstała z pieprzyka (znamienia barwnikowego).